Nazwa forum

Opis forum

  • Nie jesteś zalogowany.
  • Polecamy: Gry

#1 2009-11-22 02:23:40

marek

Administrator

Zarejestrowany: 2009-11-22
Posty: 10
Punktów :   

Obrona przed podbiciem osady

Sposoby zabezpieczenia
Szpiedzy

Szpiedzy są często niedoceniani, ale to jednostki bardzo tanie i skuteczne w informowaniu obrońcy o planach przeciwnika. Napastnik, szukając ofiary, bardzo rzadko podejmuje ryzyko przejęcia osady, która nie została zeskanowana, ponieważ grozi to stratą jego całego wojska.

Jeśli wszyscy szpiedzy napastnika zginą, nie otrzyma on raportu i prawdopodobnie zacznie szukać innej ofiary. Jeśli jednak któryś z jego szpiegów przeżyje, obrońca nadal będzie miał przewagę, wiedząc o tym, że był podpatrywany.
Fortyfikacje (Mur obronny/Palisada/Wał ziemny)

Fortyfikacje zwiększają wartość obrony jednostek znajdujących się w osadzie nawet do 81%. Z takim bonusem, nawet mała armia może się długo bronić.
Sojusz

Dobry sojusz nie tylko odstrasza potencjalnych napastników swoją nazwą, lecz także zapewnia wsparcie w wypadku ataku, na któregoś z członków sojuszu. Dyplomacja jest bardzo ważna!
Duże święta

Jeśli to możliwe, w każdej osadzie powinien znajdować się Ratusz na co najmniej 10. poziomie. Pozwoli to na rozpoczęcie w każdej chwili Dużego święta, które zmniejszy skuteczność administratorów napastnika.

Duże święto znacznie zwiększa liczbę punktów kultury, jeśli więc atak będzie fałszywy, obrońca nie traci na zorganizowaniu święta.
Analiza ataku

Istnieją trzy typy ataków:
Grabieże
Wykonywane przez szybkie jednostki, w celu zaskoczenia obrońcy.
Fałszywe ataki (ang. fake)
Najczęściej stosowane razem z atakami przejmującymi osady, w celu odwrócenia uwagi przeciwnika od prawdziwego celu ataku.
Podbijanie
Zorganizowana akcja ofensywna, która składa się z kilku ataków. W walce/walkach biorą udział machiny oblężnicze, co spowalnia całą akcję.
Prędkość poruszania się danej armii zawsze jest zależna od najwolniejszej jednostki znajdującej się w jej składzie. Machiny oblężnicze są jednymi z najwolniejszych jednostek dla każdej nacji - zwłaszcza katapulty, które są niezbędne do podbicia osady (niszczenie Pałacu lub Rezydencji), w związku z czym zawsze muszą się znajdować wśród wojsk napastnika.

Gdy pojawi się nadchodzący atak, można sprawdzić jego pochodzenie oraz gracza, który go wysłał w Miejscu Zbiórki i policzyć przy pomocy Kalkulatora czasu podróży, jaka najwolniejsza jednostka atakuje osadę. Najważniejsze w tym przypadku jest zauważenie ataku najszybciej, jak to możliwe.

Pierwszą przesłanką do tego, że ktoś planuje przejąć osadę jest kilka fal ataku. Może się jednak okazać, że są to tylko fałszywe ataki, mające na celu odwrócenie uwagi od prawdziwego celu. Zawsze należy sprawdzić osadę, która została wybrana jako cel, gdyż w większości wypadków, wioska z populacją poniżej 300 nie będzie przejmowana (wyjątkiem są 9- i 15-cropowce). Osada z dużą populacją lub strategicznie położona - jak na przykład ta, w której znajduje się główna armia, jest najczęściej celem napastnika.

Fale ataków w czasie podbijania dzielą się na:
Atak czyszczący
Ma na celu pokonanie wszystkich jednostek obrońcy.
Atak katapultami
Celem jest zniszczenie Pałacu/Rezydencji.
Atak przejmujący
Po pokonaniu wszystkich stacjonujących w osadzie jednostek oraz zburzeniu Pałacu/Rezydencji administrator wygłasza mowę do ludności osady.
Ten schemat jest najprostszy, jednak łatwy do rozszyfrowania, dlatego stosowane są różne zabiegi utrudniające rozpoznanie, która osada jest prawdziwym celem. Dość często Administratorzy (Konsul/Wódz/Herszt) znajdują się w ataku czyszczącym, który może być poprzedzany atakami fałszywymi lub innymi atakami czyszczącymi. Napastnik zazwyczaj stara się umieścić wszystkie ataki w jak najkrótszym przedziale czasowym (kilka sekund), aby utrudnić obrońcy dosłanie posiłków między atakami (klinów).

Strategie defensywne
Obrońca ma zawsze kilka możliwości ocalenia swoich osad - w zależności od sytuacji. Nawet jeśli jest ona już naprawdę beznadziejna, zastosowanie dobrej strategii wciąż może wyrządzić napastnikowi poważną szkodę. Obrońca natomiast, nawet jeśli straci osadę, zyska doświadczenie na przyszłość, które wykorzysta, gdy ktoś znowu zechce przejąć jego włości.

Należy jednak pamiętać, że napastnik również wyciąga wnioski z wcześniejszych ataków i uczy się, jak skuteczniej przejmować osadę. Ulepsza swoją strategię. Najlepiej robić dokładnie tak samo - każdy atak może być sposobem do poprawienia taktyki.

Ściana Każdy kolejny poziom fortyfikacji (Palisada/Mur obronny/Wał ziemny), w połączeniu z jak największą liczbą jednostek defensywnych daje nadzieję na zniszczenie armii napastnika.

Trzeba też pamiętać, że warto posiadać mieszane jednostki defensywne. Na przykład armia złożona z samych Oszczepników zginie, jeśli będzie musiała walczyć przeciwko Miecznikom.

Oczywiście wojsko powinno być w osadzie przed dotarciem ataku. Obrońca może zebrać jednostki ze swoich osad oraz z wiosek innych graczy, co pozwala mu na stworzenie potężnej armii i daje pewną przewagę nad napastnikiem, który wysyła atak tylko z jednej swojej osady.

Dlatego dobrym posunięciem jest wysłanie wiadomości z prośbą o pomoc do swojego sojuszu i przyjaciół w odpowiednim czasie. Trzeba oczywiście pamiętać o dostawach zboża w ilości, która nie pozwoli wojsku zginąć z głodu przed rozpoczęciem walki, jeśli jego produkcja spadła poniżej zera.

Klinowanie

Korzystanie z tej taktyki może być nieco ryzykowne, szczególnie przeciwko doświadczonemu napastnikowi, jednak często pozwala ona na skuteczną obronę przy użyciu niewielkiej ilości wojska. Jeśli nie ma pewności, że klinowanie się powiedzie, lepiej dla własnego bezpieczeństwa skorzystać z tej taktyki w połączeniu z opisaną wyżej Ścianą.

Zasada takiej obrony opiera się na założeniu, że pierwszy atak napastnika będzie atakiem czyszczącym, a kolejne to katapulty i/lub Administratorzy (Konsul/Herszt/Wódz) z niewielką ilością wojska. Klinowanie polega na tym, że atak czyszczący powinien zostać zignorowany, a jednostki defensywne muszą dotrzeć między tym atakiem a katapultami lub administratorami.

Należy jednak pamiętać, że napastnik stara się wysyłać ataki w bardzo małych odstępach czasowych (często w jednej sekundzie) właśnie po to, by uniemożliwić tego typu obronę. Dodatkowo może on poprosić swój sojusz lub znajomych graczy, by wysłali dodatkowe ataki czyszczące w tak krótkich odstępach czasu, że skuteczne klinowanie będzie niemożliwe.
Organizowanie świąt

Obronę osady przed przejęciem ułatwia Duże Święto. Zorganizowanie tej uroczystości w atakowanej osadzie obniża skuteczność Administratorów (Herszt/Konsul/Wódz) o 5%, w związku z tym do przejęcia osady będzie potrzebnych 6 administratorów zamiast 5. Oznacza to, że jeśli napastnik wyśle zbyt mało administratorów, osada nie zostanie przejęta.

Strategia ta jest jednak najbardziej ryzykowna ze wszystkich przedstawionych. Doświadczony napastnik może przewidzieć, że w osadzie będzie zorganizowane święto i wyśle większą liczbę administratorów lub sam zorganizuje Duże święto, by zrównoważyć bonus obrońcy. Trzeba też pamiętać, że zadowolenie wzrasta dużo wolniej niż jest obniżane i ostatecznie osada i tak zostanie przejęta, jeśli nie zastosujemy dodatkowej taktyki obronnej.
Kontratak
Kradzież zboża
Gdy pojawi się informacja, że za kilka godzin nastąpi atak, można spróbować zaatakować osadę napastnika, z której wysłał swoje jednostki. Istnieje wtedy szansa na zagrabienie zboża potrzebnego do wyżywienia jego armii lub zniszczenie jego Spichlerzy - jednostki przeciwnika zaczną wtedy prawdopodobnie ginąć z głodu, przynajmniej częściowo. Dzięki czemu armia napastnika może zostać znacznie osłabiona.
Kontratak może zostać wykonany również przez innego gracza (np. sojusznika). Im szybciej to nastąpi, tym szybciej w szeregach napastnika rozpocznie się głód. W tym wypadku ważne jest, aby po wysłaniu ataków napastnik był offline lub nie miał dość czasu, aby zapewnić osadzie obronę. Jeśli jest taka możliwość, warto powtórzyć ataki na napastnika.
Przejmowanie atakującej osady
Skuteczne przejęcie osady napastnika, z której wysłał atak, nie tyle go zatrzyma, co spowoduje zniknięcie jednostek wysłanych z tej osady. Taka próba zatrzymania wrogiej armii najczęściej zawodzi ze względu na brak czasu - administrator jest jedną z wolniejszych jednostek w grze. Jednak z pomocą sojuszników, którzy mają bliżej do osady agresora, szansa powodzenia akcji znacznie wzrasta.
Zerowanie osady agresora
Przeprowadzenie skutecznej akcji całkowitego zniszczenia osady jest trudne, a w sytuacji gdy ważnym czynnikiem staje jest czas - niemal niemożliwe. Za organizowaniem takiej obrony przemawia to, że osada agresora jest poważnie obciążona koniecznością wyżywienia armii atakującej, a dodatkowo musi wyżywić obrońców. Jeśli więc nie uda się zerowanie, osiągnięty może zostać cel pośredni - zniszczenie Spichlerzy i Pól zboża. Jeśli jednak zerowanie się powiedzie, armia agresora zniknie wraz z osadą.
Odbijanie

Niszczenie sił ofensywnych
Najpierw powinno "pozwolić" się napastnikowi przejąć osadę, ale natychmiast po tym armia obrońcy powinna dotrzeć do tej samej osady i zniszczyć jednostki przeciwnika (w tym machiny oblężnicze, administratorów i inne, które w niej zostaną). W takim przypadku agresor nie tylko straci zajętą osadę, lecz także swoje jednostki ofensywne. Administratorzy przejmą tą osadę z powrotem (trzeba być szybkim, aby napastnik nie zdążył zbudować 1. poziomu Rezydencji lub Pałacu zanim dotrą wojska obrońcy).
Należy pamiętać, że napastnik może włączyć do ostatniej fali ataków jednostki defensywne, które będą chronić osadę, zanim dotrą większe siły.
Trzeba również wybudować Rezydencję lub Pałac zaraz po odbiciu, aby zwiększyć zadowolenie w osadzie.
Autodestrukcja
Jest to odmiana poprzedniej strategii, jest jednak użyteczna tylko wtedy, gdy obrońca ma dość czasu, aby zniszczyć swoją własną Rezydencję (lub Pałac) i w konsekwencji obniżyć zadowolenie do krytycznego pułapu 20%, co sprawi, że administratorzy napastnika już w pierwszej fali przejmą osadę, natomiast kolejne będą niszczyć te, które już do niej dotarły - niszcząca i diaboliczna strategia (działa jednak tylko w wypadku wysłania przez napastnika więcej niż jednego ataku). Po wszystkim można odbić osadę bez obaw o kolejne fale ataków agresora.
Wskazówka: Obrońca straci inny (losowo wybrany) budynek oprócz Rezydencji lub Pałacu zniszczony przez katapulty w kolejnych falach ataków.

Wykorzystuj pomyłki przeciwnika

W wielu przypadkach nie mamy do czynienia z profesjonalnym graczem, a jeśli nawet - nikt nie jest doskonały. Pomyłki napastnika powinny zostać wykorzystane przeciwko niemu.
Fałszywe ataki

Poniższe punkty mogę pomóc w zidentyfikowaniu fałszywych ataków, lecz nie ma sposobu, aby udowodnić, że takimi są:
Pojedynczy atak na mało ważną osadę, podczas gdy kilka fal ataków idzie na jedną osadę.
Wiele różnych godzin dojścia ataków (rozstrzał między atakami w czasie kilku minut, daje jasność, że nie mamy do czynienia z profesjonalistą).
Regularne ataki z tej samej osady o podobnym czasie.
Ataki wrogiego sojuszu

Jeśli napastnik włącza do walki swoich sojuszników, można być pewnym, że wyśle on dodatkowy atak czyszczący oprócz fałszywych, zwłaszcza jeśli napastnik jest słaby (populacja, raporty szpiegów, wcześniejsze ataki, statystyki off/def, trzeciorzędne raporty). Należy jednak uważać, ponieważ sojusznicy mogą wysłać dodatkowe ataki trudne do zidentyfikowania.
Nieprzewidziane okoliczności

Czasami problemy techniczne utrudniają lub uniemożliwiają wykonanie niektórych czynności w czasie gry.
Opóźnienia (lagi)

Występują od czasu do czasu, gdy serwer gry musi wykonać zbyt dużo obliczeń w bardzo krótkim czasie – zwalnia wtedy swoje działania (prosi o potwierdzanie czynności lub dłużej ładuje stronę) na kilka sekund lub minut. To niestety uderza we wszystkich, zarówno napastników, jak i obrońców i może zrujnować nawet najlepszy plan – na przykład spowodować, że katapulty wejdą do osady przed atakiem czyszczącym (można tego uniknąć wysyłając je razem z nim).
Awarie serwera

Całkowite awarie serwera są bardzo rzadkie, mogą jednak wystąpić w wyjątkowo nieodpowiednim momencie. Napastnik może najpierw wysłać machiny oblężnicze, a następnie nie wysłać ataku czyszczącego z powodu zbyt długiego braku odpowiedzi z bazy danych.

Z tego samego powodu obrońca może zbyt późno zareagować na atak i stracić możliwość skutecznej obrony.

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.e-opus.pun.pl www.ziolo-thc.pun.pl www.jedizakon.pun.pl www.dws.pun.pl www.fantasy-world.pun.pl